maanantai 19. syyskuuta 2016

Voimansiirtotekniikka 2 Kaksoiskytkinvaihteisto -tehtävä 4

Tehtävän ideana on selittää kaksoiskytkin vaihteiston rakenne ja toimintaperiaate ja mitä etuja siinä on tavalliseen manuaali laatikkoon verrattuna.



Kaksoiskytkin vaihteiston rakenne:
-Kaksoislevykytkin (voi olla kuiva tai märkä)
-Kierteisethammaspyörät rinnakkaisilla akseleilla
-Synkronointi rattaat
-Vaihteen siirtäjät/siirto haarukat






Erona manuaali lootaan tässä pääakseli on niin sanotusti päällekkäis akseli. Eli koostuu kahdesta akselista joka mahdollistaa että kun 1 vaihde on kytkettynä ulomalla kytkimellä sisempi on kytkenyt jo valmiiksi 2 vaihteen. Eli toisinsanoen kummallekkin kytkimelle on "oma akseli". Tämä tekee vaihteen vaihtamisesta nopeapaa.









Kun vaihde kytketään D asentoon, automaatti siirtäjä kytkee 1 vaihteen sisään ja kun painetaan kaasua ulompi kytkin kytkeytyy ja voima kulkee 1 vaihteen läpi ja auto liikkuu.






Kun on aika vaihtaa toiselle vaihteelle ulompikytkin vapautuu ja sisempi kytkeytyy jolloin voima virtaa 2 vaihteen läpi.


Kaksoiskytkin mahdollistaa nopeat ja pehmeät vaihteen vaihdot ja vaihteen vaihtoon menee vain muutama sadasosa. se on siis huomattavasti nopeampikuin normi automaatti.

Lisäksi tämä säästää huomattavan määrän polttoainetta ja ajo-ominaisuudet paranevat.



Tässä vielä video seloste.
https://www.youtube.com/watch?v=t8aGgSbtoJE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti