tiistai 22. syyskuuta 2015

Moottoritekniikka 2 Moottoritehtävä 1

Tehtävänä on etsiä tietoa seuraavista moottoritekniikkaan liittyvistä asioista.



1. EDC = Electronic Diesel Control on elektroninen pumppusuutin järjestelmä, joka ohjaa kuhunkinsylinteriin syötettävän polttoaineen määrää ja sen ruiskutushetkeä. Tällainen ruiskutuksenohjaus merkitsee palotapahtuman optimointia, jolloin pakokaasut puhdistuvat ja polttoaineen kulutus laskee.





2. EGR = Exhaust Gas Recirculation eli EGR-venttiili laskee palotilan lämpötilaa ja vähentää typen oksidien (NOx) päästöjä. EGR-venttiili voi olla alipaine- tai sähköohjattu. EGR on pakosarjassa  sijaitseva venttiili, jolla kierrätetään osa pakokaasuista takaisin moottorin palotiloihin.

(kuvassa Audi s6 egr venttiili)




3. SCR = Selective Catalytic Reduction pakokaasujen puhdistaminen pelkistyslisäaineella eli päästöt pienenevät.

4. DPF = Diesel Particulare Filter eli diesel autoissa käytettävä hiukkassuodatin. Pakokaasut kulkevat hiukkassuodattimen läpi ja suodattimen pienet hiukkaset puhdistavat pakokaasua ja päästöt pienenevät.

5. VTG - ahdin = muuttuvasiipinen ahdin ja täysin huollettavissa. Siipien kulma muuttuu ja siten ahdin on tehokas kaikilla kierrosalueilla.


6. Pumppusuutin = pumppusuutin on kannessa kiinni kannessa kiristys kappaleella ja se tekee ruiskutuspaineen mekaanisesti nokka-akselin avulla sähköventtiilin ollessa virrallinen.

 
7. Commonrail = Ruiskutus tapahtuu täysin elektroniikan ohjaamana. Tankissa oleva sähköinen siirtopumppu pumppaa polttoaineen mekaaniselle korkeapainepumpulle joka nostaa polttoaineen paineen 300 - 1350 baariin riippuen moottorin kuormituksesta. Suuttimen avaus on myös sähköinen. Commonraililla suihkutuksesta saadaan tarkka ja tehokas.


8. kuorma-auton päästörajoitukset katsastuksessa = NOX 0,40 g/kwh  pienhiukkaset 0,01 g/kwh

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti